Особености на банковия „лов“ и „риболов“

Имате въпроси?

Потърсете ни за повече информация

Особеностите на банковия „лов“ и „риболов“ или „какви са банковите хитрини, които се използват, за да привлекат вниманието на клиентите?“. 

Основни специфики на банковите хитрини

Банките ползват големи, могъщи рекламни агенции с огромни ресурси и с талантливи хора, на които това им е работата – да измислят и представят рекламни послания, които да подтикват към вземането на точно и конкретно решение. Това е похвално, те си вършат добре работата освен факта, че реалността е малко по-различна. Почти нищо от рекламното послание на банките не отговаря на реалността. Като пример мога да дам билборда или  рекламният клип, в който там котенцета и кученцата са щастливи или разстроени, а в други се използват маркетингови трикове с щастливи семейства, които тичат нагоре-надолу. След това следва един бърз пример с една доста скромна за понятията на ипотечният кредит сума, която минава за части от секундата и освен, ако нямате изключителни бързи реакции на стоп-пауза за да я видите, няма да успеете.

Просто това е формално спазване на закона от тяхна страна и нищо повече. Този пример, дори, ако успеете да го прочетете не Ви дава абсолютно никаква представа за конкретния Ваш случай и кредит. Та, рекламното послание от билборда и телевизията за съжаление си остава само рекламно послание. То е по-скоро маркетингово, на практика е много далеч от реалността, а когато става въпрос конкретно за Вас и нещата са персонализирани, няма нищо общо с Вашия ипотечен кредит, повярвайте ми.

Кръстосаните продажби

Друга особеност на банковите хитрини или на банковия „лов“ и „риболов“ са кръстосаните продажби. Това по принцип е похвално, това е признак за хубав бизнес, а и така се прави. Всяка банка, която си е “насмогнала на масрафа“ и предлага достатъчен на брой продукти и услуги, използва ипотечния кредит за така нареченият cross-selling (кръстосаната продажба на допълнителните продукти и услуги). Тук вече влизаме в различни комбинации и пакети, офертата е обвързана с използването на 1,2,3 и т.н. продукта. Може да бъде обвързана или частично обвързана, може би най-грубото е изискването за преместването на така нареченото ДЗПО. Има банки, които имат свързани дружества, които от своя страна управляват средства по ДЗПО и си позволяват оферирането на задължителни условия по ползването на тяхното управляващо дружество. Това може би е условието с което не сме щастливи. Трябва да знаете, че често условията са обвързани и звучат ангажиращо ‚‘‘Ще ти дадем тази цена, ако си купиш това, това и това‘‘.

Това, което е приемливо, понякога задължително и ние също сме съгласни с него, е преводът на заплата. Безапелационно е удобно и за Вас и за банката. Тъй като преводът на възнаграждението Ви по трудови договори, договори за управление (без значение в момента), е първият източник на обслужване и обезпечаване на кредита, обезпечението е едва вторият. Може би ползването на една кредитна карта е ОК. Често се закриват другите такива, които ползвате и Ви се дава такава от финансиращата Ви банка. Има един момент на справедливост, все пак това е банката, на която сте се доверили и която се доверява и на Вас за ползването на значителен по размер кредит и т.н. Всички други условия са много лични и много конкретни. Примерно имате пакет, който включва 5 комунални плащания, а Вие правите само едно месечно – очевидно не е много смислено.

Представянето на оферта от банката

Не може да не споменем още една особеност, а именно начинът на представяне на офертата. Много често се сблъсквам с клиенти, които по някакъв повод са получили оферта от банката на мейл, офертата е скрийншот на екран с калкулатор, офертата е ПДФ страничка от калкулатор и нищо повече. Моето уважение, но по закон, а законите са за това- погасителният план трябва да бъде прудружен с ЕСИФ формуляр и не по-малко, за да бъде ангажиращата оферта. Всичко друго са приказки под шипковия храст ‚‘‘ Един човек каза, една жена каза‘‘. Нищо ангажиращо и нищо конкретно и да се съгласявате с такава оферта е мека казано несериозно, да не кажа обидно за Вас.

Така че ако по някаква причина сте решили сами да си причините главоболията, да обикаляте и да събирате оферти, да комуникирате и да се опитвате да се ориентирате в тях, то моля Ви изисквайте ЕСИФ към погасителния план, който да е официално изпратен от служебен мейл на банката. Нищо различно от това не Ви върши работа, а и не е добре, когато сте се “хванали“ на банковите хитрини.