Банкиране на бъдещето – какво трябва да знаете?

Ако не можете да слушате видеото със звук, тук ще намерите транскрипция

Банкиране на бъдещето или кавко се случва и в банковата система като цяло е темата на този коментар. Към днешна дата извода, който повтаряме от много време, се налага все повече, че банките във вида, в който сме свикнали да ги виждаме и да мислим за тях са на изчезване.

Защо всичко ще се промени?
По една или друга причина нещата са изключително динамични. Дигитализацията е повсеместна и дори нямам предвид форсмажорът от година и половина (вече почти две), който доведе до своего рода бум в дигитализацията, където ви хрумне.

Така или иначе традиционният банков бизнес, а именно влогонабирането изчезна. Трите големи играчи към днешна дата излязоха от депозитния бизнес (в България). В рамките на месеци най-вероятно ще ги последват и други. Тепърва ще коментираме причинно следствената връзка за това, но фактът е, че една от основните дейности – влогонабирането вече не съществува.

Другата основна роля на банките кредитирането, което е своеобразно използване на излишъците. Като идеята е тези излишъци да бъдат разпределяни към потребление и реална икономика. Първо беше иззето от всевъзможни небанкови финансови институции в голяма степен. В корпоративното банкиране вече имате фондове и други структури, на които е разрешено да кредитират респективно и там конкуренцията и бизнесът се стесняват.

Дигитализацията настъпва
Да, имаме настъпление и в кредитирането по отношение на навлизане на все повече дигитални елементи от процеса. Да започнем с потребителското кредитиране, което е по-стандартизирано като продукт – почти няма банка, която да няма дигитализиран алтернативен канал за потребителско кредитиране.

Работи се усилено и по дигитализиране на ипотечното кредитиране. Друг основен бизнес на банката – транзакционния бизнес. Огромни играчи на пазара в транзакционния бизнес, като започнете от двамата големи, които не минава седмица без новина, че са присъединили нова банка към платежните си системи – Google и Apple. Отделно Samsung има, Huawei има платежна услуга и още и още. Това директно влиза в бизнеса на банките, които до вчера бяха безалтернативен господар на този бизнес.

Дори нашата работа като кредитен консултант де факто идва като алтернатива на традиционния банков офис. Нашата работа като отдалечено работно място с условието, че сме независим кредитен консултант, не работим конкретно за една банка, а за клиента, представлявайки всички банки на пазара.

Своего рода ние се явяваме като отдалечено работно място в нашия случай на 15 банки. От гледна точка на всяка една от тях, ние сме отдалечено работно място. Което е много по-евтино за банката като поддържане. Респективно и това е форма на изнасяне на услуга. Което само допреди години беше в пъти по-малко. Преди 15 години дори беше немислимо само по себе си.

Заключение
Та, първият аспект е, че банкирането на бъдещето вече е в телефона ви под една или друга форма.  Забележете, че когато говорите с вашата банка по някаква причина, почти не се говори за електронно банкиране. Говори се за мобилно банкиране. Преди 10-ина години не беше така. Тогава голямото “уау” беше електронното банкиране, лаптоп, електронни подписи, токени и последният да затвори вратата.

И токенът и електронният подпис ви е в телефона (вече). Въпрос на технологични решения. Но това е начинът и това е бъдещето. Натам вървим и ние. Нашата работа и нашето усилие в дигитализиране на процесите в усъвършенстване на самия процес и свеждането му до елементарни за управление процеси е на дневен ред.

Банкиране на бъдещето или кавко се случва и в банковата система като цяло е темата на този коментар. Към днешна дата извода, който повтаряме от много време, се налага все повече, че банките във вида, в който сме свикнали да ги виждаме и да мислим за тях са на изчезване.

Защо всичко ще се промени?

По една или друга причина нещата са изключително динамични. Дигитализацията е повсеместна и дори нямам предвид форсмажорът от година и половина (вече почти две), който доведе до своего рода бум в дигитализацията, където ви хрумне.

Така или иначе традиционният банков бизнес, а именно влогонабирането изчезна. Трите големи играчи към днешна дата излязоха от депозитния бизнес (в България). В рамките на месеци най-вероятно ще ги последват и други. Тепърва ще коментираме причинно следствената връзка за това, но фактът е, че една от основните дейности – влогонабирането вече не съществува.

Другата основна роля на банките кредитирането, което е своеобразно използване на излишъците. Като идеята е тези излишъци да бъдат разпределяни към потребление и реална икономика. Първо беше иззето от всевъзможни небанкови финансови институции в голяма степен. В корпоративното банкиране вече имате фондове и други структури, на които е разрешено да кредитират респективно и там конкуренцията и бизнесът се стесняват.

Дигитализацията настъпва

Да, имаме настъпление и в кредитирането по отношение на навлизане на все повече дигитални елементи от процеса. Да започнем с потребителското кредитиране, което е по-стандартизирано като продукт – почти няма банка, която да няма дигитализиран алтернативен канал за потребителско кредитиране.

Работи се усилено и по дигитализиране на ипотечното кредитиране. Друг основен бизнес на банката – транзакционния бизнес. Огромни играчи на пазара в транзакционния бизнес, като започнете от двамата големи, които не минава седмица без новина, че са присъединили нова банка към платежните си системи – Google и Apple. Отделно Samsung има, Huawei има платежна услуга и още и още. Това директно влиза в бизнеса на банките, които до вчера бяха безалтернативен господар на този бизнес.

Дори нашата работа като кредитен консултант де факто идва като алтернатива на традиционния банков офис. Нашата работа като отдалечено работно място с условието, че сме независим кредитен консултант, не работим конкретно за една банка, а за клиента, представлявайки всички банки на пазара.

Своего рода ние се явяваме като отдалечено работно място в нашия случай на 15 банки. От гледна точка на всяка една от тях, ние сме отдалечено работно място. Което е много по-евтино за банката като поддържане. Респективно и това е форма на изнасяне на услуга. Което само допреди години беше в пъти по-малко. Преди 15 години дори беше немислимо само по себе си.

Заключение

Та, първият аспект е, че банкирането на бъдещето вече е в телефона ви под една или друга форма.  Забележете, че когато говорите с вашата банка по някаква причина, почти не се говори за електронно банкиране. Говори се за мобилно банкиране. Преди 10-ина години не беше така. Тогава голямото “уау” беше електронното банкиране, лаптоп, електронни подписи, токени и последният да затвори вратата.

И токенът и електронният подпис ви е в телефона (вече). Въпрос на технологични решения. Но това е начинът и това е бъдещето. Натам вървим и ние. Нашата работа и нашето усилие в дигитализиране на процесите в усъвършенстване на самия процес и свеждането му до елементарни за управление процеси е на дневен ред.

Жадни за още информация?

В нашия YouTube канал ще намерите още много полезна и актуална информация