Удостоверение за липса на тежести се издава от Агенция по вписванията и по-точно от Имотния регистър към Агенция по вписванията. Като термин се среща и “Удостоверение за вещни тежести” или “УВТ“.
Нека да сме максимално точни – банките ВИНАГИ изискват УВТ, за да могат да се уверят, че върху недвижимия имот, който искате да закупите или да ипотекирате, няма вписани действащи ипотеки или права в полза на други лица (казано иначе “тежести”).
Ако купувате нов апартамент, къща, гараж, офис или друг имот с ипотечен кредит (а дори и кеш), е задължително да направите подобна справка. Подчертаваме, че това е силно препоръчително дори покупката да е с кеш – в крайна сметка трябва да се пазите. Ако ипотекирате собствен имот, финансиращата компания ще иска да се увери, че имотът ви не служи за обезпечение по други ваши кредити.
Процедурни стъпки
Първо естествено трябва да направите предварително плащане по сметка на Агенцията по вписвания за такса за издаване на удостоверение за тежести (тук искаме да отбележим, че разглеждаме главно примера за София – тъй като в София е най-голямата навалица при изваждането на документа, както и е близко до ума, че най-много грешки се правят именно в София).
Една бележка за таксата – обслужващта банка е Токуда и има малък клон точно до самата агенция, който принципно трябва да поеме човекопотока, но истината е, че трудно успява да смогне, защото трафикът от хора е прекалено голям. Препоръчваме на хората да ползват EasyPay в близкото Фантастико или предварително да пуснат превод от друга банка – цените можете да ги намерите на сайта на Агенцията.
Втората стъпка е попълването на заявление, с което искате да се издаде удостоверение за липса на тежести. ВАЖНО е да попълнете внимателно описанието на имота. Да, звучи като за малоумници, но винаги е възможно да се пропусне нещо. Внимавайте за адреса, етажа, съседите, складовите помещения (таван и мазе), имената на настоящите и на всички предходни собственици.
Много е важно да сте си подготвили копия на всички документи, включително нотариални актове, делби, договори, удостоверения за наследници. В работно време на Агенцията по вписвания с граждани, от 8:30ч. до 13:00ч., трябва да подадете заявлението, бележката за платената такса и приложени пълни копия от документите за собственост за цялата история на имота.
Последният важен съвет, който можем да Ви дадем на този етап, е да прегледате на място след получаването документа. Няма нужда от юридически анализ нито пък имаме предвид, че в Агенцията са некомпетентни. Понякога просто се допускат технически грешки, които могат да ви струват излишни средства и време.