Онлайн банкиране – първата стъпка към банкирането на бъдещето!

Днес ще поговорим за онлайн банкиране, мобилно банкиране и тяхната роля в българската банкова реалност. Избрахме тази тема, защото е изключително показателна за това как банковата система в България се променя и подготвя за бъдещето.

Онлайн банкиране и мобилно банкиране – прилики и разлики

Преди да навлезем в детайли, първо трябва да направим разграничението за това какво е онлайн банкиране и какво е мобилно банкиране, защото двата термина често се бъркат. Така нареченото онлайн банкиране е вид електронно банкиране, до което имате достъп от вашия лаптоп или от настолния си компютър вкъщи. Фактически онлайн банкирането е средство за достъп в реално време до услугите на определена банка, с висока степен на сигурност. Поради гарантираната висока степен на сигурност онлайн банкирането е с електронен подпис и токен.

От друга страна мобилното банкиране е приложението на банката, за операционната система на телефона ви. За него вие имате достъп само от телефона си. Мобилното банкиране работи само с виртуални токени и пин пароли. Това е една от основните разлики между двете понятия.

Респективно това автоматично означава, че съвсем резонно лимитите в мобилното банкиране са далеч по-рестриктивни от тези при онлайн банкирането. Като пример мога да дам лимитите при мобилното банкиране, които се отнасят за еднократното плащане, плащане в рамките на 24 часа и прочие.

Какво е бъдещето на българския финансов сектор?

Бъдещето на банките е в услуги като онлайн и мобилното банкиране и това е очевидно. Като първо предимство мога да кажа, че те са изключително удобни и по този въпрос няма спор. Второ, всички банки имат електронно банкиране и почти всички мобилно. Разбира се, тук ще бъде много субективно, ако се каже кое е по-добро, защото в основата е навикът, който сте си създали. Ако гледаме въпроса от гледна точка на сигурността и повечето свобода в извършените операция, онлайн банкирането има своите предимства. Но от друга гледна точка мобилното банкиране, макар и по-рестриктивно и много по-удобно за обикновения потребител. Истината е, че най-добрият софтуер е познатият софтуер и в този смисъл не бих искал да казвам, че едното е по-добро от другото. По мое мнение това е въпрос на потребителско изживяване и на навици.

Финтех решенията

Така или иначе обаче имаме и прецеденти. Преди две години, влезе в сила една евродиректива, която задължи търговските банки да дават достъпи до клиентските си сметки. Колкото и да им е неприятно вече имаме финтех решение от страна на българските банки, което дава възможност в мобилното банкиране на тази банка да регистрирате и респективно да виждате и да управлявате разплащателните си сметки на други четири банки. Нещо съвсем немислимо до съвсем скоро.

Навлизането на финтех компаниите в разплащанията и особено в картовите разплащания, валутни и всякакви други преводи иззе изконния бизнес на банките. В този смисъл поускори тяхното изчезване в сегашния им вид. Много пъти сме го коментирали и споменавали. А именно, че банките в днешния им вид, като хубави сгради и постройки, скоро няма да ги има. Най-голяма вина за това ще имат финтех компаниите. Съгласете се, че съвсем до скоро един валутен превод струваше 10 евро плюс процент от сумата или минимум 20 евро за един превод от 100 евро. От потребителска гледна точка това е пълен абсурд и нонсенс! В момента това се случва в рамките на 2 евро.

Това е бъдещето, нашата работа в кредитирането е абсолютно аналогична. Далеч по-компетентно, сигурно и не на последно място евтино за банката е да приема референциите ни за насочване на клиенти към нея. При мобилното банкиране е абсолютно същата логика, когато става въпрос за оперативни разходи и печалби. 

Вижте още полезна информация на нашия YouTube канал!

Как ФинСити помага на хората?

Вижте какви консултации предоставяме