Държавни институции много – няма две мнения по въпроса. В тази статия ще обърнем малко повече внимание на така наречената “Агенция по геодезия картография и кадастър“. Освен малко обща информация ще споделим и кога се “сблъскваме” с нея и какво е важно да знаем, когато това се случи.
Съгласно информацията на самия сайт на агенцията функциите й са разпределени според Закона за кадастъра и имотния регистър като:
И съгласно Закона за геодезията и картографията:
Заявлението се подава от заинтересовано лице или негов представител чрез уеб-портала за онлайн услуги – КАИС (изисква се регистрация в портала) или на ГИШЕ.
Заявлението се подава от заинтересовано лице или негов представител чрез уеб-портала за онлайн услуги – КАИС (изисква се регистрация в портала) или на ГИШЕ. При заявяване на услуга на ГИШЕ, заявлението се попълва електронно от СЛУЖИТЕЛ НА СГКК – не е необходимо предварително попълнено заявление.
При заявяване на услугата по електронен път са възможни два начина:
– БЕЗ електронен подпис, като крайният резултат може да бъде получен единствено на гише.
– С електронен подпис – ако заявлението се подпише с електронен подпис е възможно крайният резултат да бъде получен под формата на електронен документ в личния профил. Електронен адрес, на който се предоставя услугата: https://kais.cadastre.bg Електронен адрес за предложения: acad@cadastre.bg
Необходими документи:
Форма и начин на предоставяне
Ако са спазени общите и специални изисквания за съдържанието на заявлението и е придружено от необходимите документи, искането се регистрира в деловодната система. Издава се скица на поземлен имот или сграда, която се предава на служител от приемната. Скицата се предава на потребителя на услугата по избрания в заявлението начин, като това се отбелязва в регистъра за справки и услуги.
За услугата се заплаща фиксирана такса в зависимост от вида:
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:
Когато говорим за въздесъщата Агенция по геодезия картография и кадастър, трябва да отбележим, че миналата година преживя някои промени. Истината е, че процедурата стана по-лесна в сравнение с това, което беше. Важно е да отбележим, че основният контекст, в който ни засяга нейната дейност, е във връзка с тегленето на ипотечен кредит.
Оптимизирането на процедурата определено се отразява положително на сроковете за отпускането на ипотечен кредит (косвено, защото един от важните документи вече е по-достъпен, ако може да се изразим така). Надяваме се, че пътят, по който ще върви администрацията в България, е забързване на процедурите и намаляване на цените за издаването на различните документи, защото резултатите определено са добри.