Защо банките НЕ награждават лоялността на клиентите си?

Ако не можете да слушате видеото със звук, тук ще намерите транскрипция

Темата за лоялността в банковата система и като цяло във финансовата система е основният пример за това, че и “големият бизнес”, към който със сигурност се числят и банките в България, има много да учи. Всички се учим, докато сме живи, разбира се…

Все пак тази публикация е обърната към клиентите, а не към банките, защото ТЕ са водещите. Та, да се върнем на темата. Как банките се “отблагодаряват” на старите си и лоялни клиенти? Никак. Бонуси за стари клиенти няма. Защо го твърдим?

Банките не награждават лоялността на старите клиенти
На първо четене звучи логично, звучи много добре. “Клиент съм на банката от 10 години”, “Моята банка не е такава…”, “моята банка” може да кажете, ако сте мажоритарен или поне миноритарен акционер в нея. Иначе тази банка изобщо не е ваша. Тя ви предоставя услуга. Вие сте загрижен за вашите интереси, нали така? Много често влизаме в коментар с клиенти по тези въпроси.

Споделя ни се как е “различно”, как са обслужвали 4-5 кредита и отношението е съвсем друго… Да, най-вероятно вече сте установили някакви контакти с обслужващите ви хора, които чисто човешки ви влизат в положение и вършат работата с повече желание. Истината обаче е малко по-различна.

Какво получават “старите клиенти”
Ако ползвате ипотечен кредит години наред в някоя банка, казвам години наред, защото последните три-четири години разликите в лихвените равнища за ипотечни кредити са значителни. Ако ползвате ипотечен кредит от преди пет години, то вашите условия е доста вероятно да са около 4,4% (тогава това бяха средните нива). Към момента лихвените равнища са 2,5% – 2.8% логично е да се усетите, че има място за предоговаряне и коментари.

И какво следва? Помолвате по най-правилния начин. Подавате молба за писмено предоговаряне, тъй като през цялото време сте били абсолютно коректен платец. Е, с изненада за вас, ще установите, че в най-добрия случай банката ще предоговори условията и с големи адмирации ще ви каже, че единствено и само за вас от 4,4% новата ви оферта ще е 3,4%.

Алтернативата
А ако се явите като нов клиент, хипотетично, по същото време и искате да предоговаряте, то офертата за вас ще е 2,7%. Това си има своето банково обяснение и логика, но за вас като клиент в крайна сметка не ви интересува…

Вие сте ползвател и вие плащате цената и дали са прави или не, не ви касае. Факт е, че по-добрите оферти са за нови клиенти. Факт е, че банките нямат никакъв интерес да предоговарят на по-добри условия от това, което ще получите другаде. Факт е, че банките не награждават лоялността (за всеобщо съжаление). 

Тази публикация има за цел да разкрие една голяма истина на клиентите. Тя е обърната към тях и не призив към банките, защото клиентите са водещи! Темата си е жива класика – как банките се “отблагодаряват” на старите си и лоялни клиенти?  

Банките не награждават лоялността на старите клиенти

На първо четене звучи логично старите клиенти да бъдат възнаграждавани. Срещали сме много клиенти, които използват следните фрази: “Клиент съм на банката от 10 години”, “Моята банка не е такава…”, “моята банка” може да кажете, ако сте мажоритарен или поне миноритарен акционер в нея. Иначе тази банка изобщо не е ваша. Тя ви предоставя услуга. Вие сте загрижен за вашите интереси, нали така? Много често влизаме в спор с клиентите за това и се опитваме да ги убедим, че да си избереш банка не е като да си избереш футболен отбор или съпруг/а…

Какво получават лоялните клиенти

Истината е, че не получават нищо. Ако мислите, че мобилните оператори не ви дават нищо за 10 години лоялност, не сте се сетили за банките. Ако ползвате ипотечен кредит години наред в някоя банка, казвам години наред, защото последните три-четири години разликите в лихвените равнища за ипотечни кредити са значителни. Ако ползвате ипотечен кредит от преди пет години, то вашите условия е доста вероятно да са около 4,4% (тогава това бяха средните нива). Към момента лихвените равнища са 2,3% – 2.8% логично е да се усетите, че има място за предоговаряне и коментари.

И какво следва? Помолвате по най-правилния начин. Подавате молба за писмено предоговаряне, тъй като през цялото време сте били абсолютно коректен платец. Е, с изненада за вас, ще установите, че в най-добрия случай банката ще предоговори условията и с големи адмирации ще ви каже, че единствено и само за вас от 4,4% новата ви оферта ще е 3,4%. На банката просто не й е изгодно да ви дава най-добрите условия. Вие вече сте при нея, платил сте немалка част от таксите и застраховките по кредита. В общи линии й е все тая за вас освен ако не решите да си извадите още някоя кредитна карта или да добавите един потребителски кредит…

Алтернативата

А ако се явите като нов клиент, хипотетично, по същото време и искате да предоговаряте, то офертата за вас ще е 2,7-2,5 или дори 2.3%. Новите клиенти винаги са по-важни за банките. Това си има своята логика за банките, която е разтеглена във времето и е надлежно подкрепена със статистика. Банките нямат интерес да се борят за клиенти, които вече са при тях в продължение на няколко години. Водещ интерес за тях са новите попълнения…

Съветът ни е – винаги се старайте да сте ново попълнение за банките, когато това е финансово изгодно за вас. Може да сте сигурни, че банката разсъждава по този начин. Защитете интереса си както тя защитава нейния!

Как можем да ви помогнем?

ФинСити е лицензирана компания за кредитни консултации, но нашите компетенции не се изчерпват само до тук. Можем да съдействаме да застраховате ценните и безценните неща и да ви помогнем в различни казуси. Разберете кои са те